Eksperci uznali, że najkorzystniejszy wariant to taki, w którym rozgałęzienie trasy z Warszawy w kierunku Poznania i Wrocławia będzie znajdować się w okolicy Nowych Skalmierzyc. Takie też rozwiązanie rekomenduje zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe. Ostateczną decyzję dotyczącą przebiegu linii KDP podejmie zespół międzyresortowy rządu.
W sumie rozważano trzy warianty. Jeden z nich przewidywał rozgałęzienie linii w okolicy Sieradza, co oznaczałoby ominięcie naszego regionu. W poniedziałek PKP PLK uznały jednak, że najkorzystniejszy dla tej potężnej inwestycji będzie wariant pierwszy z rozwidleniem na terenie aglomeracji kalisko-ostrowskiej.
- Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe rekomenduje wariant 1 przebiegu linii kolei dużych prędkości, spośród trzech zaproponowanych przez konsorcjum realizujące studium wykonalności. Trasa w tym wariancie będzie przebiegać następująco: na odcinku Warszawa – Łódź rozpocznie się w okolicach stacji Warszawa Zachodnia przez tereny kolejowe, dalej wykopem o długości ok. 6,5 km w kierunku drogi ekspresowej S 8, kierując się w stronę Ożarowa Mazowieckiego. Następnie oddalając się od autostrady A-2 przebiegnie na północ od Skierniewic. W tym rejonie nastąpi połączenie linii „Y" z Centralną Magistralą Kolejową - czytamy w oficjalnym komunikacie PKP PLK. - W okolicach Strykowa linia skręci na południowy zachód i skieruje się w stronę Łodzi. Na wysokości stacji Łódź Widzew wjedzie do tunelu prowadzącego do podziemnej stacji Łódź Fabryczna. Tunelem KDP przebiegnie pod Łodzią i wyjdzie na powierzchnię po minięciu stacji Łódź Kaliska. Dalej w kierunku Sieradza, głównie przez pola i obszary zalesione. Za Sieradzem linia rozgałęzi się na zachód od stacji Nowe Skalmierzyce i przebiegnie w kierunku Poznania w okolicach Pleszewa, Jarocina, Środy Wielkopolskiej i od południowego wschodu wjedzie do miasta. Odcinek linii do Wrocławia przebiegnie od rozwidlenia za nowymi Skalmierzycami w kierunku Ostrzeszowa i dalej w rejonach Oleśnicy, Laskowic, Świętej Katarzyny od południa wjeździe do Wrocławia.
Studium wykonalności realizowane jest w dwóch etapach. Pierwszy zakłada wykonanie analiz i wskazanie najkorzystniejszego wariantu przebiegu linii. Natomiast drugi etap stanowić będzie uszczegółowienie wybranego w pierwszym etapie wariantu, opracowanie raportów, wniosków i przygotowanie dokumentacji oraz opisów przedmiotów zamówienia. Całość prac studialnych przewidziana jest na 27 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Prace budowlane mogłyby rozpocząć się nawet w 2014 r., zaś pierwsze pociągi rozpoczęłyby jazdę w 2020 r.
Linia „Y", nazwana tak ze względu na kształt przypominający tę literę, będzie liczyć na całej długości prawie 469 kilometrów i pozwoli na osiągnięcie następujących czasów przejazdu na trasie Warszawa - Łódź 35 minut, Warszawa - Poznań 1 h 35 minut oraz Warszawa - Wrocław 1 h 40 minut.
Wiadomości z Twojego miasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
Prześlij nam swój artykuł lub swoje zdjęcia. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Masz firmę? Dodaj ją za darmo do Katalogu Firm.
Organizujesz imprezę? Poinformuj nas!
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?