Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Burmistrz Nowych Skalmierzyc przeciwny powstania obwodnicy Kalisza

SJ
Burmistrz Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce Jerzy Łukasz Walczak jest przeciwny, forsowanemu przez władze Kalisza, wariantowi przebiegu obwodnicy Kalisza. Staje w obronie właścicieli gospodarstw rolnych w swojej gminie

W ramach zadania - rozbudowa drogi krajowej nr 25 na odcinku Ostrów Wlkp.-Kalisz-Konin, na wysokości Kalisz projektowane są trzy zachodnie obejścia miasta, z czego dwa przebiegają w granicach miasta, a jeden poza jego granicami na terenach przyległych gmin Blizanów, Gołuchów, Nowe Skalmierzyce.

Przypomnijmy, że z informacji z GDDKiA wynika, że warianty 1 i 2 zostały tak zaprojektowane, aby wykorzystać istniejący fragment obwodnicy Nowych Skalmierzyc, gdzie jest wykupiony teren pod budowę drugiej jezdni, a także aby wpiąć się w istniejący węzeł na DK25 – skrzyżowanie ul. Inwestorskiej z Al. Wojska Polskiego. Wariant 1 w obejściu m. Kalisza jest zgodny z planowanym przez władze Miasta układem komunikacyjnym na tym obszarze, ponieważ wykorzystuje przebieg planowanej inwestycji miejskiej pt. „Budowa odcinka drogi krajowej nr 25 w Kaliszu od węzła w rejonie al. Wojska Polskiego do ul. Poznańskiej” oraz jest odzwierciedleniem obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w tym planie zagospodarowania przestrzennego dla osiedla Dobrzec.

Jerzy Łukasz Walczak, burmistrz Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce sprzeciwia się wariantowi nr 3, który forsują władze Kalisza.

W nawiązaniu do licznych doniesień medialnych dotyczących tematu przebudowy drogi krajowej 25 przedstawił oświadczenie w tej sprawie.

Oświadczenie Burmistrza Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce w sprawie wariantu przebiegu DK nr 25
Nie ma wątpliwości, że wypatrywana od lat przebudowa drogi krajowej 25 łączącej Ostrów Wlkp, z Koninem, w przebiegu trasy której planowana jest budowa obwodnicy Kalisza to inwestycja konieczna i pilna. Wszyscy czekamy na zielone światło do realizacji tego przedsięwzięcia, ponieważ jej brak powoduje nie tylko trudności komunikacyjne (na trasie tej porusza się dziennie 18 tys. pojazdów), ale również ogranicza czy wręcz uniemożliwia rozwój regionu. Bez wątpienia wszyscy samorządowcy z terenu, przez który ma przebiegać, traktujemy ten projekt jako priorytet.
Moim zdaniem - jako włodarza Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce - jest przede wszystkim obrona interesów naszego samorządu oraz jego mieszkańców. Jesteśmy przeciwni forsowanemu przez włodarzy Kalisza wariantowi nr 3 przebiegu trasy, który jako jedyny spośród trzech zaprojektowanych w całości omija Kalisz i wytycza nowy szlak głównie przez część naszej Gminy. Pociąga to za sobą konieczność wyłączenia z produkcji rolnej kilkudziesięciu hektarów gruntów najlepszych klas bonitacyjnych, prowadzi do sztucznych i nieracjonalnych podziałów istniejących gospodarstw, co zdecydowanie pogorszy warunki produkcji rolnikom indywidualnym i działającym na tym terenie grupom producenckim.
Dla naszego samorządu najlepsze byłoby rozwiązanie wypracowane podczas konsultacji społecznych przeprowadzonych przez GDDKiA w dniu 22 sierpnia 2017 roku w Skalmierzycach. Zostało ono następnie poparte oświadczeniem Rady Gminy i Miasta z dnia 31 sierpnia 2017 roku. Za najbardziej optymalny uznano wówczas wariant okreslany jako 2b, zakładający zlokalizowanie trasy wzdłuż obecnej obwodnicy Nowych Skalmierzyc. Przemawiają za tym względy nie tylko społeczne oraz dbałość o interesy naszego samorządu, ale również argumenty ekonomiczne zwiżane z możliwością szybszej i tańszej realizacji odcinka Ostrów Wlkp. - Konin. Na istniejącym ponad 7-kilometrowym odcinku drogi wykupiono potrzebne pod inwestycję grunty, pozostawiając obok drogi jednojezdniowej miejsce na jezdnię drugą a także przygotowano niezbędną infastrukturę techniczną.
W ramach ogólnie przyjętego interesu społecznego wykazujemy otwartość do rozmów w celu wypracowania kompromisu zadowalającego także interesy Kalisza. Temu służyło moje stanowisko zawarte w piśmie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 23 sierpnia 2019 roku, które było pokłosiem rozmów i ustaleń prowadoznych z ościennym samorządem. To wówczas pojawiła się propozycja zakładająca "zjazd" z obwodnicy Nowych Skalmierzyc w rejonie wiaduktu w miejscowości Gniazdów, następnie w kierunku północno - wschodnich po gruntach wsi Boczków, miasta Kalisza, wsi Biskupice, do granic gminy Nowe Skalmierzyce i dalej zgodnie z wariantem nr 3. W ren sposób w najmniejszym stopniu ingerujemy w strukturę gruntów uprawnych naszych rolników a także redukujemy liczbę niezbędnych wyburzeń.
Uważam, że dla tak strategicznej inwestycji warto dokładnie pochylić się nad projektem i rozwiązaniem korzystnym dla wszystkich stron, aby droga nie stała się zarzewiem konfliktu, ale by służyła pokoleniom mieszkańców całego regionu. Niech naszym wspólnym dobrem będzie to, że droga ta będzie łączyć, a nie dzielić.
Burmistrz Jerzy Łukasz Walczak

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na ostrow.naszemiasto.pl Nasze Miasto