Te rzeczy zbliżą Cię do długowieczności. Stosuj te zasady, a będziesz żyć dłużej

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Co sprawia, że niektórzy dożywają stu lat? Naukowcy badający tę kwestię mają szereg odpowiedzi, a niektóre z faktów mogą być sporym zdziwieniem.
Co sprawia, że niektórzy dożywają stu lat? Naukowcy badający tę kwestię mają szereg odpowiedzi, a niektóre z faktów mogą być sporym zdziwieniem. Pixabay.com
W jaki sposób żyć zdrowiej i dłużej? Sprawdź sposoby!

Długowieczność to nic innego, jak długość życia przekraczająca oczekiwania, które dla wielu osób w Polsce nie przekraczają nawet 80 lat. Tymczasem ludzkie możliwości pozwalają dożyć nawet 110 lat (osoby takie są nazywane superstulatkami), a spokojnie – setki.

Za długość życia oczywiście odpowiadają geny, ale ich wpływ szacuje się na zaledwie 20-30 procent. Reszta to czynniki zależne od stylu i historii życia. Te, które mają negatywny wpływ na długość życia, to przede wszystkim:

  • niedobór snu,
  • niedobór ruchu,
  • sięganie po używki takie jak papierosy i nadmiar alkoholu,
  • nadmierne spożycie białka, zwłaszcza zwierzęcego,
  • zbyt duża ilość cukru w diecie,
  • nieleczone zbyt wysokie ciśnienie krwi,
  • zaburzenia odżywiania,
  • depresja,
  • impulsywny charakter,
  • brak interakcji społecznych.

Jak żyć dłużej?

Pij kawę (lub herbatę)
Regularne sięganie po małą czarną wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem śmierci w wyniku różnych poważnych chorób. W jednym z badań na grupie ponad 400 tys. osób w wieki 50-71 lat zaobserwowano, że najwyższe spożycie kawy przekładało się na znacząco rzadsze zgony w ciągu 13 lat zbierania danych.

Częściej niedojadaj
Z badań wynika, że zmniejszenie dziennego spożycia energii o 10-50 procent może powodować zwiększenie maksymalnej długości życia. Chodzi o wartość możliwą do osiągnięcia – bo o faktycznym czasie jego trwania decyduje wiele innych czynników. Jednak nawet obserwacje długowiecznych społeczności ludzkich potwierdzają, że niedojadanie wiąże się z rzadszymi chorobami i dłuższym życiem.

Wybierz wegetarianizm
Osoby niejedzące mięsa są zdrowsze – ważą mniej, rzadziej rozwija się u nich cukrzyca typu 2 i niektóre nowotwory, nie chorują tak często na serce. Niektóre diety jarskie, zwłaszcza w całości wegańskie (czyli bez produktów zwierzęcych), zmniejszają śmiertelność ogólną o 9 proc. w porównaniu z sytuacją, gdy jest się wszystkożernym. Natomiast w zestawieniu z mięsożercami wegetarianie umierają przedwcześnie o 15 proc. rzadziej.

Miej dzieci
Sama ciąża jest ogromnym obciążeniem dla organizmu kobiety i przyspiesza starzenie komórkowe – przy gromadce powyżej pięciorga dzieci nawet o 11 lat. Nie oznacza to jednak ryzyka przedwczesnej śmierci, tylko zmniejszoną zdolność komórek do regenerowania się.

Chrup orzechy
Orzechy i podobne nasiona oleiste (pestki dyni, słonecznika, sezam, mak itp.) należą do najbardziej odżywczych produktów żywnościowych. Regularne jedzenie ich w niewielkich ilościach pomaga zmniejszać zaburzenia metaboliczne, wysokie ciśnienie krwi czy poziom tłuszczu brzusznego, redukując zagrożenie rozwojem najpoważniejszych chorób, w tym nowotworów.

Zadbaj o aktywność
To zalecenie nie jest niespodzianką, zaskakujące jest jednak, jak niewiele ruchu potrzeba dla zdrowia! Już nawet 15 minut ćwiczeń dziennie może zapewniać 3 dodatkowe lata życia, a każdy kolejny kwadrans – zmniejszać ryzyko przedwczesnego zgonu o 4 procenty.

Rzuć palenie
By długo żyć, najlepiej byłoby nigdy nie palić – osoby w nałogu tytoniowym tracą nawet 10 lat życia i umierają przedwcześnie 3 razy częściej niż niepalący.

Wprowadź dietę przeciwzapalną
Z badań wynika, że u osób jedzących najwięcej przeciwzapalnych produktów ogólna śmiertelność na przestrzeni 16 lat była o 18 proc. niższa niż u osób stosujących normalną dietę. Ryzyko zgonu wskutek choroby nowotworowej było mniejsze o 13 proc., a w wyniku chorób sercowo-naczyniowych – aż o 20 procent.

Bądź optymistą
Pesymistyczne nastawienie do życia jest źródłem niepokoju i chronicznego stresu, a czynniki te u kobiet przyczyniają się do dwukrotnie częstszych zgonów z powodu choroby serca, udaru czy raka płuc. U mężczyzn powodują 3 razy częstsze przedwczesne zgony ze wszystkich możliwych przyczyn niż u osób tej samej płci, które są bardziej zrelaksowane.

Dąż do szczęścia
Szczęście jest pojęciem, którego nie da się jednoznacznie zdefiniować – niezależnie jednak od tego, co dla każdego oznacza, może zmniejszać zagrożenie przedwczesną śmiercią o 3,7 proc. na przestrzeni 5 lat.

Badania poświęcone wpływowi różnych czynników na ryzyko przedwczesnej śmierci (ze wszystkich powodów, przyczyn sercowych, wskutek choroby nowotworowej itp.) pozwoliły też naukowcom na określenie sposobów, w jakie można wydłużyć egzystencję i spędzić dodatkowe lata we względnym zdrowiu.

Tajemnica Marchewki

Wideo

Materiał oryginalny: Te rzeczy zbliżą Cię do długowieczności. Stosuj te zasady, a będziesz żyć dłużej - Kalisz Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie