Mimo regularnie opisywanych podobnych zdarzeń, w powiecie kartuskim wciąż dochodzi do oszustw, w których chcący dobrać się do naszych oszczędności przesyłają nam fałszywe linki. W ten sposób pieniądze straciła 28-latka, która zgłosiła się na Komendę Powiatową Policji w Kartuzach.
Kobieta wystawiła na sprzedaż meble ogrodowe dla dzieci na popularnym portalu do tego służącym. Do mieszkanki odezwała się nieznana osoba, zainteresowana kupnem zestawu. Potencjalny nabywca przesłał 28-latce wiadomość z linkiem do strony, przypominającej faktyczny serwis firmy przesyłkowej. Gdy sprzedająca wypełniła tam wszystkie dane skontaktował się z nią „konsultant” i poprosił o wygenerowanie kodów BLIK. Kobieta wykonywała polecenia.
Za zaufanie zapłaciła 6 tys. zł. Właśnie tyle oszuści ściągnęli z konta kobiety.
Nie klikajmy w te linki!
Niemal każdego tygodnia kartuscy policjanci odnotowują przypadki o internetowych oszustwach. Jedną na najpopularniejszych metod jest opisane powyżej wysłanie sprzedającemu linku, za którego pośrednictwem mają zostać przelane pieniądze. Szczegóły często są zmyślnie zmieniane, ale założenie pozostaje to samo - wpisując swe dane na fałszywej stronie „otwieramy drzwi” oszustowi.
- Apelujemy, aby podczas transakcji pieniężnych lub kontaktów telefonicznych dotyczących wpłat, zachować szczególną ostrożność. Przestępcy tworzą strony internetowe do złudzenia podobne do dobrze nam znanych witryn banków lub sklepów. Korzystając z płatności internetowych, należy zwracać uwagę na każdy najdrobniejszy szczegół. Czasami jest to pojedyncza litera w adresach lub nazwach portali - mówi sierż. Aldona Naczk, oficer prasowa KPP w Kartuzach. - Podobnie, jeśli nieznajoma osoba podsyła nam link, który przekierowuje nas na stronę, gdzie mamy podać swoje dane, nie róbmy tego! Zachowujmy rozsądek i pamiętajmy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
ZOBACZ TEŻ:
Na hulajnodze doprowadził do kolizji w Sierakowicach. 38-latek był pijany
Mundurowi prezentują też kilka podstawowych zasad, które pomogą nam zabezpieczyć się przed oszustami:
Jak najczęściej przebiega atak?
- Sprzedający wystawia produkt lub usługę na portalach sprzedażowych.
- Do sprzedającego odzywa się osoba rzekomo zainteresowana zakupem i wypytuje o szczegóły. Kontakt najczęściej następuje przez popularne komunikatory.
- Sprzedający otrzymuje link do strony, na której ma podać dane swojej karty lub dane do logowania do usług bankowości elektronicznej. Link może być przesłany bezpośrednio w rozmowie przez komunikator lub w wiadomości e-mail, SMS podszywającej się np. pod portal ogłoszeniowy, lub usługę kurierską.
- Klikając w przesłany link, otwiera się specjalnie przygotowana strona, wyglądająca dla sprzedającego wiarygodnie, gdyż może tam zobaczyć np. zdjęcie i cenę swojego produktu. Strona może też łudząco przypominać stronę banku. Na tej stronie znajduje się ponadto miejsce do wpisania: karty płatniczej (dane posiadacza karty, pełen numer karty, CVV, data ważności, kod 3DS) lub danych dostępowych do bankowości elektronicznej (login, hasło, SMS kody).
- Po podaniu powyższych danych nie dochodzi do sprzedaży i dodatkowo sprzedający traci swoje środki, stając się pokrzywdzonym.
Co zatem robić, by chronić swoją tożsamość i pieniądze? Pamiętajmy, że:
- dane dostępowe do konta, dane karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione — nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym! Ujawniając je, narażamy się na utratę swoich pieniędzy, a nawet zaciągnięcie kredytu lub pożyczki;
- jeśli ktoś wywiera na Państwa presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań – proszę zastanowić się dwa razy, to może być próba ataku;
- warto upewnić się w innym kanale komunikacji (np. oficjalny numer telefonu podany w Internecie), że nadawca rzeczywiście wysłał do Państwa wiadomość – zarówno w przypadku wiadomości e-mail, jak i wiadomości SMS lub wysyłanych w komunikatorach, nazwę nadawcy można dowolnie zmodyfikować i w ten sposób podszyć się pod prawdziwą firmę;
- warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów).
- Jeśli zostałeś pokrzywdzony w wyniku przeprowadzenia takiego ataku, niezwłocznie zawiadom policjantów oraz skontaktuj się ze swoim bankiem - dodaje rzeczniczka kartuskiej komendy.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?