Przypomnijmy, że obwodnica Kalisza będzie realizowana w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic. Obecnie trwa przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, w tym prace analityczne zmierzające do wytypowania najkorzystniejszego wariantu przebiegu drogi krajowej nr 25.
W sumie osiem obwodnic wielkopolskich miast zostało ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Część z nich to zadania, dla których trwa już etap opracowania dokumentacji projektowej, dla innych z kolei proces przygotowawczy dopiero się rozpocznie.
Obwodnica na sejmowej komisji
Wtorkowe posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury zostało zwołane na wniosek posłanki Karoliny Pawliczak. Wzięli w nim udział parlamentarzyści, członkowie komisji oraz Rafał Weber - sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Tomasz Żuchowski - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Marek Napierała - dyrektor Oddziału GDDKiA w Poznaniu, a także na Krystian Kinastowski - prezydent Kalisza i Jerzy Łukasz Walczak - burmistrz Nowych Skalmierzyc.
Rafał Weber zapewnił, że mimo pandemii program rozbudowy sieci dróg będzie kontynuowany, ponieważ jest to bardzo ważne dla całej gospodarki. A kwestia wyboru wariantu obwodnicy Kalisza budzi duże zainteresowanie społeczne.
- Ostateczny przebieg obwodnicy będzie wynikiem kompromisu pomiędzy optymalnymi rozwiązaniami ze względów technicznych, ekonomicznych, środowiskowych i społecznych. Dzięki opracowanej analizie wielokryterialnej, która obecnie jest na końcowym etapie, będzie można wówczas podjąć decyzję o rekomendowanym do wniosku o decyzję środowiskową wariancie drogi. Wytypowany wariant zostanie wskazany (...) jako wariant preferowany do realizacji. Należy jednak pamiętać, że ostateczna decyzja co do przebiegu obwodnicy Kalisza należy do organu jakim jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska - powiedział.
Marek Napierała, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu wspomniał o kwietniowym posiedzeniu Zespołu Oceny Projektów Inwestycyjnych, kiedy to burmistrz Jerzy Łukasz Walczak sprzeciwił się wariantom przecinającym gminę i zaproponował trasę kompromisową.
- Doszliśmy do porozumienia. Zgodnie z tym, co ustaliliśmy podpisałem aneks do umowy na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego i w tym momencie biuro projektów przygotowuje materiały do spotkań z mieszkańcami względem wariantu społecznego. To jest ok. 6 km na trochę zmienionym przebiegu. Planujemy z początkiem grudnia spotkania z mieszkańcami miejscowości, które są najbardziej zainteresowane - tłumaczył Marek Napierała.
Ogłoszenie przetargu zaplanowano na 2022 rok, a prace budowlane mają rozpocząć się w 2024 roku.
- To kluczowa i jedna z najważniejszych dla naszego regionu inwestycji, dlatego będę pilnować jej realizacji od samego początku - mówi posłanka Karolina Pawliczak. - To bardzo ważne, aby przebieg nowej drogi uwzględniał potrzeby i interesy mieszkańców Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej. Dobra współpraca w tym zakresie to jedyny sposób na sprawną i terminową realizację tej ważnej inwestycji.
Zaznacza na koniec, że liczy na wspólne i racjonalne działania samorządowców.
Polub nas na FB
Widzisz wypadek? Coś cię zaniepokoiło? Chcesz się czymś pochwalić?
Pisz do nas na: [email protected]
lub zostaw nam wiadomość na facebooku
Obserwuj nas także na Google News
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?