Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Kalisza jest potrzebna, ale nie może podzielić Nowych Skalmierzyc. Burmistrz wydał oświadczenie

SJ
Temat obwodnicy Kalisza powraca. Za nami konferencja podczas której znów omawiano dostępne warianty obwodnicy. Wariant przebiegający poza granicami Kalisza, a właśnie m.in. przez gminę Nowe Skalmierzyce zdobył najwięcej punktów. Choć ostateczna decyzja wciąż nie zapadła, to nadal wzbudza spore emocje. Prezydent Kalisza Krystian Kinastowski skomentował w mediach, iż burmistrz Nowych Skalmierzyc Jerzy Łukasz Walczak bojkotuje tę inwestycję. Burmistrz wydał oświadczenie w tej sprawie: "Nie ulega wątpliwości, że ta droga musi powstać".
[polecane]20057768[/polecane]

Oświadczenie Burmistrza Miasta i Gminy Nowe Skalmierzyce Jerzego Łukasza Walczaka



Samorząd Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce nie zamierza blokować inwestycji, jaką jest rozbudowa DK 25. Od samego początku stoimy na stanowisku, że obwodnica Kalisza oraz trasa szybkiego ruchu w kierunku Konina jest niezwykle potrzebna kaliszanom, mieszkańcom całego regionu południowej Wielkopolski, w tym zwłaszcza Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej. Nie ulega wątpliwości, że ta droga musi powstać. Czas posiedzeń ZOPI (Zespołu Opiniowania Przedsięwzięć Inwestycyjnych) to odpowiedni moment, kiedy samorządy mogą zgłaszać swoje uwagi i sugestie, tak aby ostateczny kształt inwestycji służył wszystkim przez najbliższe dziesięciolecia. Jako samorząd Nowych Skalmierzyc taki moment wykorzystujemy.

Powstały z połączenia wariantów 1, 2 i 3 wariant 4 jest najmniej korzystny dla naszej gminy z kilku powodów. Przede wszystkim dzieli jej najlepsze grunty, w większości zmeliorowane i nawadniane. Pierwszy podział w związku z budową istniejącej obwodnicy znacząco ograniczył funkcjonowanie gospodarstw, a kolejny wręcz uniemożliwi użytkowanie tych gruntów. Przypomnieć należy, że już raz, na początku marca br. miał miejsce protest rolników. Padały wówczas deklaracje, że będą kolejne, zakrojone na szerszą skalę, jeżeli ich głos nie będzie wysłuchany. Nie jest to, jak podawał Pan Prezydent, „kilku rolników”, lecz kilkusetosobowa grupa, w tym producenci rolni dostarczający swoje produkty do sklepów na terenie całego kraju. Nieodpowiedzialne jest trywializowanie problemu, a przy tym skłócanie ze sobą różnych grup społecznych, szczególnie teraz- w czasie, kiedy powinniśmy się wspierać, jak nigdy dotąd.

Po drugie część nowego wariantu przebiega po „starej nitce” DK 25, a więc przez wsie Fabianów i Czekanów, które są gęsto zabudowane. O ile w sprawie mieszkańców Czekanowa nie powinienem się wypowiadać, to wiem, że mieszkańcy Fabianowa są mocno zaniepokojeni swoim losem. Według forsowanego m.in. przez władze Kalisza wariantu 4a kilkanaście budynków wraz z zabudowaniami w Ociążu będzie musiało być wyburzonych (mniej więcej tyle samo we wsi Czekanów). Pozostałe będą zlokalizowane zaledwie kilka metrów od czterech pasów drogi klasy GP i nawet ekrany akustyczne nie stanowią pocieszenia. Z tymi miejscami ludzie wiązali i nadal wiążą swoją przyszłość. Warto dodać, że za zabudowaniami ciągną się puste przestrzenie z możliwością zaaranżowania pod planowaną inwestycję. Jako burmistrz muszę bronić moich mieszkańców i ich wielopokoleniowego dobytku.

Po trzecie z badań GDDKiA wynika, że główny ruch na odcinku Ostrów Wielkopolski - Konin odbywa się między największymi miastami tej części regionu, a więc Kaliszem i Ostrowem Wielkopolskim (ok. 70-80%). Priorytetem więc powinno być jak najszybsze i najbezpieczniejsze skomunikowanie obu miast. Najlepiej służyć temu będzie istniejąca obwodnica Nowych Skalmierzyc, bez dodatkowych zjazdów i węzłów. Niestety w preferowanym wariancie przejazd zostanie wydłużony. Ponadto na węźle w Skalmierzycach przewidujemy powstawanie poważnych zatorów, gdyż obecna droga (nie mająca też możliwości rozbudowy) nie przyjmie tak dużej ilości pojazdów.

W dobie niepewności gospodarczej należy wypracować wariant, który nie będzie generował dodatkowych kosztów po stronie wykupu domów, wyburzeń fabryk, parcelacji gospodarstw rolnych, ale będzie wykorzystywał istniejącą infrastrukturę w postaci licznych wiaduktów i od dawna wykupionych gruntów.

Te powody w naszej ocenie uniemożliwiają wybór obecnego wariantu. Są jednak pozostałe, przedstawione już w 2017 roku, które w żadnej mierze nie wydłużają i nie przekreślają realizacji inwestycji. Są one wynikiem prac projektantów i to nad nimi chcemy się przy okazji kolejnych wideokonferencji ZOPI pochylić. Największym bowiem zagrożeniem dla realizacji inwestycji są ewentualne protesty. To one mogą skutecznie wydłużyć, a nawet pokrzyżować plany dotyczące jej powstania. Jako burmistrz chcę tego uniknąć i dlatego w gronie ekspertów i samorządowców szukamy optymalnego rozwiązania. Powiem po raz kolejny- niech ta inwestycja nie będzie zarzewiem konfliktu, tylko służy przyszłym pokoleniom. Wypracujmy kompromis i o to apeluję do Pana Prezydenta Miasta Kalisza.

Z poważaniem,

Burmistrz Gminy i Miasta
Nowe Skalmierzyce
Jerzy Łukasz Walczak
od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na ostrow.naszemiasto.pl Nasze Miasto