Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ostrowianie z Centrum Technicznego pracują dla Ferrari. Opracowali system klimatyzacji

BIN
System klimatyzacji dla najnowszego modelu hybrydowego Ferrari 150 LaFerrari (1,3 mln euro) opracowali inżynierowie z Centrum Technicznego w Ostrowie Wielkopolskim

Kiedy Ferrari Maserati postanowiła opracować najnowocześniejszy i najmocniejszy samochód w historii firmy, zwróciła się do Delphi Automotive o pomoc przy opracowaniu dwóch kluczowych systemów pozwalających na poprawę osiągów przy jednoczesnym obniżeniu poziomów emisji spalin. Delphi opracowało jeden z najważniejszych podzespołów samochodu - wiązki przewodów - zarówno dla systemów wysokonapięciowych, jak i niskonapięciowych, wykorzystywanych w systemie elektryczno-elektronicznej pojazdu.

Ale trzeba było się także pochylić nad opracowaniem kompletnego systemem klimatyzacji. I tym tematem zajęli się inżynierowie z ostrowskiej firmy Delphi.

– Założenie było takie, że układ ma być lekki, zapewnić optymalny komfort jazdy dla wszystkich podróżujących oraz wymagane chłodzenie pozwalające utrzymać optymalną temperaturę akumulatorów wysokonapięciowych – mówi Zdzisław Kujawa, dyrektor ostrowskiego zakładu Delphi.

System klimatyzacji wykorzystujący sprężarkę elektryczną zaprojektowany został tak, by spełniał wymagania napędów elektrycznego i hybrydowego. Zapewnia wówczas lepszą ekonomikę spalania, zwiększa moc silnika oraz umożliwia sterowanie chłodzeniem akumulatorów systemu hybrydowego

- System ten wykorzystuje również opracowany niedawno wymiennik ciepła chłodzący akumulatory, tak by zapewnić ich bezpieczeństwo i trwałość – twierdzi Andrzej Krupa, dyrektor techniczny Delphi w Ostrowie.– W pracach projektowych i rozwojowych nad tym produktem, który jest produkowany w Ostrowie, brali udział inżynierowie z naszego Centrum Technicznego.

W zakładzie Delphi w Ostrowie pracuje około stu inżynierów.

– W ciągu ostatnich lat nasi pracownicy zgłosili wiele patentów, a w ubiegłym roku grupa inżynierów z naszego centrum badawczo-rozwojowego została wyróżniona prestiżową nagrodą w motoryzacji PACE za opracowanie skraplacza opartego na technologii rurki zwijanej – dodaje Zdzisław Kujawa.

Delphi współpracuje z Ferrari od początku lat 90-tych. Ekipy wspólnie opracowują rozwiązania technologiczne do najnowocześniejszych projektów. W Polsce Delphi działa od 1994 roku, zatrudnia obecnie ponad 4 tysiące osób w 4 zakładach produkcyjnych i Centrum Technicznym w Krakowie. Inżynierowie z Krakowa i Ostrowa wspólnie prowadzą badania nad zaawansowanymi technologiami i rozwiązaniami dla światowych producentów samochodów.

Najnowszy model Ferrari 150 LaFerrari zaprezentowany został na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Genewie. Producent zdecydował, że powstanie tylko 499 sztuk LaFerrari. Mimo wysokiej ceny - 1,3 miliona euro - w ciągu kilku dni liczba zamówień przekroczyła tysiąc. Warto przypomnieć, że model LaFerrari jest następcą legendarnego Enzo. Do napędu tego auta posłużyła 6.3-litrowa jednostka V12 o mocy 800 KM, która jest dodatkowo wspomagana przez 163-konny silnik elektryczny. Taki układ napędowy pozwala osiągnąć prędkość 100 km/h w czasie poniżej 3 sekund, zaś 300 km/h po upływie 15 sekund.
Marzenie!

Ostrow.naszemiasto.pl Dołącz do naszej społeczności na Facebooku!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na ostrow.naszemiasto.pl Nasze Miasto